PRAWDA, KTÓRA BOLI !
Oto część prawdy o tym, jak to
inne związki zawodowe działające w górnictwie walczyły o emerytury
przeróbkarzy. Materiał archiwalny obrazujący tą smutną prawdę pochodzi ze
stenogramów sejmowych zawartych w dostępnych Biuletynach Komisji Sejmowej
Polityki Społecznej i Rodziny IV kadencji przypadającej na lata 2001-2005.
Poniżej przedstawiamy bardzo wymowny Biuletyn nr:4926/IV z obrad Komisji
Polityki Społecznej i Rodziny /nr 268/ datowany na dzień 26-07-2005, w
którym to przed sejmem trwała manifestacja górniczych związków zawodowych.
Link do oryginału tego Biuletynu znajduje
się na stronie Sejmu pod adresem:
http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/FD2C6FA4F9F83F57C125706800482386?OpenDocument
Podajemy go po to, aby nikt nie zarzucał
nam jakiejkolwiek manipulacji. Ponadto, dla tych, co nie lubią zbyt wiele
czytać, to zalecamy poczytanie jedynie tych fragmentów, które zaznaczone
są na niebiesko o właśnie w ten sposób.
Z treści obrad tej Komisji jasno wynika, że o Przeróbkarzy upominał się
tylko przewodniczący ZZ „PRZERÓBKA” – Sławomir Łukasiewicz, którego
nazwisko deczko zostało przekręcone w tym stenogramie na Łukaszewicz.
Takie przekręcenia nazwisk dojść często zdarzają się, gdyż wypowiedzi
spisywane są ze słuchu. W innych stenogramach Kolorza przechrzczono na
Tolorza. To właśnie jego wypowiedź, która jest zamieszczona na str. 10,
tłumaczy dlaczego zostali przeróbkarze poświęceni, choć wcale nie musieli.
Oto te znamienne słowa:
„Niestety, na dzień dzisiejszy pewna część
pracowników przegrała, a wcale nie jest powiedziane, że tego nie można
zmienić.”.
Tak, więc Panie Kolorz, czekamy na tą
zmianę. Trzymamy za słowo również wszystkie pozostałe inne związki
działające w górnictwie, które w 2005 roku zapewniały nas, że: „Jak
załatwimy górników, to później załatwimy przeróbkarzy”. Mamy nadzieję, że
w przypadku przeróbkarzy nie chodziło o to, aby „załatwić ich na cacy”.
Poniżej stenogram z obrad. Dla tych, co nie
lubią zbyt wiele czytać, to zalecamy przeczytanie jedynie tych fragmentów,
które zaznaczone są na niebiesko o właśnie
w ten sposób:
WIĘCEJ - kliknij i zobacz >>>
CO I W JAKI SPOSÓB ZOSTAŁO UCHWALONE W SEJMIE W ZAKRESIE PRZERÓBKARZY I GÓRNIKÓW
Ostatnio bardzo bardzo wiele w kopalniach i zakładach dyskutuje się o
uchwalonej przez Sejm RP i przyjętej przez Senat RP ustawie o emeryturach pomostowych w wersji rządowej. Tego knota
legislacyjnego rządząca koalicja PO i PSL uchwaliła w trakcie 28
posiedzenia sejmu pod osłoną nocy z 6 na 7 listopad 2008 r.
Stenogram z obrad nad tym punktem zamieszczamy tutaj ..... .
Wymowny fragment audio wizualny obrazujący w jakiej atmosferze
zgłaszane poprawki przez opozycję były przez koalicję odrzucane
prezentujemy do obejrzenia tutaj.... .
Głosowanie nad przyjęciem ustawy o emeryturach pomostowych zamieszczamy
tutaj... .
Z kolei w dniu 20 listopada br. na swym 22 posiedzeniu Senat RP,
przyjął bez poprawek ustawę o emeryturach pomostowych. Za przyjęciem
ustawy bez poprawek głosowało 52 senatorów, 31 było przeciw, a dwóch
wstrzymało się od głosu.
Do 15 grudnia prezydent ma czas na podjęcie decyzji o podpisaniu bądź
zawetowaniu ustawy o emeryturach pomostowych.
Co jednak z tego, co zostało uchwalone wynika dla Przeróbkarzy?
Zanim do tego przejdziemy, to warto przypomnieć wszystkim, jak to było
dotychczas i co możemy stracić, bo wiele w tym zakresie jest niejasności.
W roku 1992 kiedy postawały pierwsze zakładowe organizacje ZZ
"PRZERÓBKA" w KWK "Borynia", "ANNA",
"Katowice" i "Piast" ówczesny rząd pod
przewodnictwem jedynej (jak na razie kobiety) Pani Premier Hanny
Suchockiej pracował nad zamianą rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
27.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego oraz wzrostu emerytur i rent
inwalidzkich dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w
szczególnym charakterze, wydające ostatecznie rozporządzenie zmieniające w
dnia 29 grudnia 1992 r., które ukazało się w Dzienniku Ustaw z 30 grudnia
1992 r. Nr 102 pod poz. 520 z mocą obowiązującą od 12 stycznia
1993 r.
Jego oryginalne brzmienie zamieszczamy tutaj....
.
To właśnie to rozporządzenie ustanowiło dla przeróbkarzy możliwość
przejścia na wcześniejszą emeryturę z tytułu pracy w szczególnych
warunkach na następujących warunkach:
"§ 8a. Pracownik, który wykonywał prace w szczególnych warunkach,
wymienione w wykazie B dziale IV poz. 8 i 9, nabywa prawo do emerytury,
jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) osiągnął wiek emerytalny: 50 lat - kobieta i 55 lat mężczyzna
- w czasie zatrudnienia lub w ciągu 5 lat od ustania zatrudnienia,
2) ma wymagany okres zatrudnienia, w tym co najmniej 20 lat przy
pracach wymienionych w wykazie B dziale IV poz. 8 i 9.".
Pozycja dotycząca przeróbkarzy, która została dodana w załączniku do
rozporządzenia w wykazie B działu IV otrzymała brzmienie:
"9. Prace wykonywane bezpośrednio przy przeróbce mechanicznej węgla
w zakładach górniczych lub praca górnicza w rozumieniu przepisów o
zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin.".
Zwracamy w tym miejscu szczególną uwagę na słowowa "w zakładach
górniczych", gdyż w planach obecnego rządu zamierza się w ramach
nowelizacji Prawa Geologiczno Górniczego wyciąć z definicji "zakładu
górniczego", słowa "obiekty i urządzenia przeróbki", co w
konsekwencji może doprowadzić, iż nasza praca nie będzie uznawana za pracę
w zakładach górniczych, a tym samym brak jej wykonywania w tych zakładach
przy zachowaniu obecnego stanu prawnego np. w przypadku przedłużenia
dotychczasowych zasad mogłoby skomplikować nabywanie naszych uprawnień
emerytalnych. Jak jednak wiadomo Prezydencka inicjatywa ustawodawcza w tym
zakresie została odrzucona w Sejmie głosami PO i PSL w nocnych
głosowaniach z 6 i 7 listopada br.
Przebieg i
wynik tego głosowania zamieszczamy tutaj.... .
Wracając jednak do roku 1993, to należy przypomnieć, że nasza
organizacja związkowa domagała się rozszerzenia lub zmiany Zarządzenia Nr
3 z dnia 25.02.1993 r. Ministra Przemysłu i Handlu określającego konkretne
stanowiska pracy uprawniające do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w
szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Po serii pism w tej
sprawie kierowanych do MPiH zdecydowaliśmy się na przyłączenie się do
organizowanego w maju 1994 r. przez NSZZ "Solidarność" strajku
generalnego. Zawierając w tej sprawie stosowne porozumienia w wynik,
którego do zgłoszonych postulatów zostały dodane nasze 3 dot. mi. in.
gwarancji zatrudnienia dla przeróbkarzy, zmiany Zarządzenia Nr 3 MPiH oraz
przyznania przeróbkarzom urlopu dodatkowego zdrowotnego.
W ramach ustaleń po strajkowych z dnia 10 -11 maja 1994 r. został powołany
Zespół, który miał za zadanie zrealizować pkt 9 tych ustaleń, czyli
zmienić Zarządzenie Nr 2 MPiH. Tak też się stało. W dniu 27 lutego 1995 r.
ówczesny Minister Przemysłu i Handlu, Marek Pol dosłownie w ostatnim dniu
swego urzędowania w porozumieniu z Wiceministrem Pracy i Polityki
Socjalnej, Andrzejem Bączkowski wydał Zarządzenie Nr 3, w którym określony
został nowy wykaz stanowisk pracy występujących w zakładach przeróbki
mechanicznej węgla kamiennego. Obejmujący - pomimo mniejszej ilości
pozycji - wszystkie dotychczasowe stanowiska pracy z aktualizowanym
ich nazewnictwie, poszerzony również o kilka nowych pozycji w tym o dozór
inżynieryjno - techniczny średni i niższy nadzorując prace wymienione w
wykazie.
Zarządzenie to wraz z uzasadnieniem oraz wyciągiem z innych przepisów
emerytalnych dotyczących przeróbkarzy zamieszczamy tutaj.... .
Według naszego rozeznania, było to bodajże ostatnie zarządzenie
rozszerzające zakres osób uprawnionych do wcześniejszej emerytury z tytułu
pracy w szczególnych warunkach wydane przed wielką reformą emerytalną w
Polsce. Jej wejście w życie nastąpiło z dniem uchwalenia obecnej ustawy z
17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, która w art. 24 zapowiedziała, że zostaną ustanowione
emerytury pomostowe w formie odrębnej ustawy dla wszystkich ubezpieczonych
urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., zatrudnionych w szczególnych
warunkach lub szczególnym charakterze. Stało się jednak inaczej, bo obecna
ustawa o emeryturach pomostowych autorstwa rządzącej koalicji PO - PSL
ograniczyła to prawo do jedynie 250 tys. osób z ok. 1 mln uprawnionych.
Uchwalając knota legislacyjnego, który zakłada:
Zasady nabywania emerytury pomostowej
Uchwalona ustawa o emeryturach pomostowych przewiduje, że od 1 stycznia
2009 r. skorzysta z nich około 250 tys. pracowników urodzonych po 1
stycznia 1948 r., które rozpoczęły pracę w tzw. szczególnych warunkach lub
w szczególnym charakterze przed 1 stycznia 1999 r. oraz przepracowały w
ten sposób co najmniej 15 lat.
Tak, więc od 1 stycznia 2009 r. w przypadku kiedy - nie daj Boże,
Prezydent RP podpisze ustawę, to pracownicy bezpośrednio wykonujący prace
przy przeróbce mechanicznej węgla lub wzbogacania rud, będą przechodzić
nie na emeryturę wcześniejszą, tak jak dotychczas, a na emeryturę pomostową.
Muszą jednak łącznie spełnić siedem warunków:
1) być urodzonym po 31 grudnia 1948 r.,
2) legitymować się co najmniej 15-letnim stażem pracy w szczególnych
warunkach lub o szczególnym charakterze,
3) osiągnąć wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i 60 lat dla
mężczyzn,
4) posiadać okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat
dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn,
5) udowodnić, że pracę w wykonywali w szczególnych warunkach lub w
szczególnym charakterze przed 1 stycznia 1999 r.
6) wykonywać pracę, która znajdzie się w wykazie załączonym do ustawy, po
1 stycznia 2009 r.,
7) rozwiązać stosunek pracy.
Warunek wykonywania pracy po 1 stycznia 2009 r. ujętej w wykazie do ustawy
nie jest wymagany w przypadku osoby, która spełnia warunki określone w pkt
1-5 i 7 oraz w dniu wejścia w życie ustawy miała wymagany okres pracy w
szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze według nowych
definicji. Zapis ten jest bardzo istotny dla wszystkich osób, które np. z
powodu likwidacji zakładu nie mogą pracować w szczególnych warunkach po 1
stycznia 2009 r.
Uwaga: Przy ustalaniu okresu pracy w szczególnych warunkach lub o
szczególnym charakterze nie uwzględnia się okresów niewykonywania pracy,
za które pracownik otrzymał wynagrodzenie lub świadczenie z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Co oznacza, iż wszystkie te
okresy należy odrobić.
Wysokość emerytury pomostowej - stanowi równowartość kwoty będącej
wynikiem podzielenia podstawy obliczenia emerytury, ustalonej w sposób
określony w art. 25 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, przez średnie
dalsze trwanie życia dla osób w wieku 60 lat, ustalone według
obowiązujących w dniu zgłoszenia wniosku o przyznanie emerytury pomostowej
tablic średniego trwania życia, o których mowa w art. 26 ustawy o
emeryturach i rentach z FUS. Jeżeli pracownik jest członkiem otwartego
funduszu emerytalnego, przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury,
składki na ubezpieczenie emerytalne, zaewidencjonowane na jego koncie w
Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, zwanym dalej „Zakładem”, zwiększa się
przez pomnożenie wskaźnikiem korygującym 19,52/12,22, stanowiącym stosunek
pełnej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne do wysokości
zaewidencjonowanej na koncie ubezpieczonego w Zakładzie.
Kwota emerytury pomostowej nie może być niższa niż kwota najniższej
emerytury, o której mowa w art. 85 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Okres przebywania na emeryturze pomostowej i nie pracowanie na niej
obniża wysokość naszej przyszłej emerytury normalnej po osiągnięciu
powszechnego wielu emerytalnego 60 lat kobiety i 65 mężczyźni, bo nie jest
on traktowany jako okres składkowy. Jeżeli po dniu, od którego
przyznano emeryturę pomostową, uprawniony podlegał ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowym, czyli pracował, to dopiero wówczas wysokość
emerytury pomostowej ulega ponownemu ustaleniu na zasadach określonych w
art. 108 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Emerytura pomostowa podlega waloryzacji na zasadach i w terminach
przewidzianych dla waloryzacji świadczeń w art. 88, art. 89 i art. 93
ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
To tyle informacji na temat wysokości emerytury pomostowej, które są
zawarte w ustawie.
Co jednak z nich wynika? Ano to, że gwarantuje się
jedynie, iż wysokość emerytury pomostowej nie może być niższa niż kwota
najniższej emerytury. Ile zatem wynosi najniższa emerytura w Polsce? Otóż
jej wysokość od 1 marca 2008 r. wynosi aże 636,29 zł brutto. To
tyle proponuje nam rządząca koalicja PO - PSL za lata naszej ciężkiej i
odpowiedzialnej pracy.
Przy tak niskiej emeryturze pomostowej wypada dla przeżycia podjąć się
pracy zarobkowej.
Ale uwaga!
Prawo do emerytury pomostowej ulega zawieszeniu bez względu na wysokość
uzyskiwanego przychodu w razie podjęcia przez uprawnionego pracy w
szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Z kolei, jeżeli nawet uda się nam znaleźć taką pracę, która nie nie będzie
wykonywana w szczególnych warunkach i w szczególnym charakterze, to musimy
się liczyć z tym, że prawo do emerytury pomostowej ulega zawieszeniu lub
emerytura ta ulega zmniejszeniu na zasadach określonych ustawy o
emeryturach i rentach z FUS.
Wypada również wyjaśnić, że emerytury pomostwej nie można łączyć z żadnym
innym świadczeniem, gdyż w razie zbiegu prawa do emerytury pomostowej z
prawem do renty, uposażenia w stanie spoczynku, zasiłku przedemerytalnego,
świadczenia przedemerytalnego lub innego świadczenia o charakterze
emerytalnym lub rentowym, ustalonym na podstawie odrębnych ustaw,
przysługuje tylko jedno z tych świadczeń – wyższe lub wybrane przez
uprawnionego.
Uchwalony tekst ustawy o emeryturach pomostowych znajduje się tutaj... .
Ustawa przewiduje, że niektóre grupy zawodowe, np. piloci, niektórzy
pracownicy portów oraz hutnicy pracujący przy piecach, będą mogli
zakończyć pracę nawet na 10 lat przed ustawowym wiekiem emerytalnym.
Do tej grupy powinni być również zaliczeni przeróbkarze, ale sejm i senat
przyjął ustawę o emeryturach pomostowych nie uwzględnił zgłaszanych przez
nas poprawek i przesądził, że będziemy musieli pracować o 5 lat dłużej.
Co
najbardziej odczują przeróbkarze, którzy obecnie mają 49 lat życia kobiety
i 54 lat mężczyźni, bowiem gdy w roku przyszłym skończą odpowiednio 50 i
55 lat życia, to dowiedzą się, iż muszą jeszcze pracować kolejne 5 lat,
aby otrzymać emeryturę pomostową.
Wykaz prac w szczególnych warunkach obejmuje 37 prac, wśród których na
pierwszym miejscu znajduje się praca przeróbkarzy. Co wcale nie oznacza,
że wszyscy przeróbkarze, będą uprawnieni do jej trzymania, bowiem o tym ma
decydować pracodawca, będący płatnikiem składek. To nie pomyłka.
W ustawie wskazuje się jedynie, że płatnik składek (pracodawca) obowiązany
jest powiadomić pracowników o dokonaniu wpisu do ewidencji, że jego praca
jest ujęta w wykazie stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w
szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. W przypadku nieumieszczenia w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych
warunkach lub o szczególnym charakterze, za których jest przewidziany
obowiązek opłacania składek na FEP, pracownikowi jedynie przysługuje
skarga do Państwowej Inspekcji Pracy.
Dlatego jako ZZ "PRZERÓBKA" zgłaszaliśmy konieczność jasnego zapisania w
ustawie o jakie prace chodzi, proponując, aby były nimi:
"Prace przy przeróbce i wzbogacaniu węgla, rud, nafty, gazu, soli
i odsalaniu wód dołowych związane z obsługą, konserwacją i naprawą maszyn
i urządzeń oraz kontrolą procesów technologicznych, a także składowaniem i
ekspedycją produktów finalnych i ubocznych wraz z bezpośrednim nadzorem
tych prac".
Jak wynika ze zbiorczego zestawienia wyników prac Trójstronnej Komisji, to
okazuje, że przeróbkarzy upominała się w ramach OPZZ jedynie nasza
organizacja związkowa. Na dowód czego przedstawiamy poniżej link do
zbiorczej informacji zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej o rozwiązaniach proponowanych przez stronę
rządową w ramach prac zespołów problemowych wraz z uwagami zgłoszonymi
przez partnerów społecznych biorących udział w tych pracach.
Kliknij i zobacz, a dowiesz się prawdy o tym, kto i o kogo walczy!
Na koniec informujemy wszystkich pracowników zatrudnionych
pod ziemią, że ich również obejmuje ustawa o emeryturach pomostowych.
Rozchodzi się głownie o osoby, które z różnych przyczyń nie są wstanie
udowodnić pełnych 25 lat pracy górniczej pracy, o której mowa w art. 50c
ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Czyli twz. czystej pracy górniczej i
równorzędnej. Dla nich ustawa przewiduje nabycie prawa do emerytury
pomostowej, jeżeli spełnią warunki określone w ustawie pomostowej,
ale również podobnie jak w przypadku przeróbkarzy, dopiero w wieku
wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn.
Warunkiem uzyskania prawa do emerytury pomostowej przez dołowców jest
posiadanie udokumentowany co najmniej 15 lat pracy górniczej, o której
mowa w art. 50c ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Co oznacza, że
dołowcy z 15 letnim stażem pracy górniczej, tak samo jak przeróbkarze z 15
letnim okresem pracy przeróbkarskiej muszą pracować do 60 roku życia - jako
mężczyźni, a kobiety do 55 roku życia.
Sławomir Łukasiewicz
Rada Ministrów przyjęła 30
września 2008 r. projekt ustawy o emeryturach pomostowych
Projekt przyjęty przez Radę Ministrów mimo braku uzyskania
porozumienia, co do jego treści z partnerami społecznymi ma zgodnie z
zapewnieniami strony rządowej zapewnić, że ok. 240 tys. osób pracujących w
warunkach szczególnych lub wykonujących pracę o szczególnym charakterze,
będzie miało możliwość wcześniejszego zakończenia kariery zawodowej.
Emerytura pomostowa będzie dodatkowym świadczeniem, które osoba uprawniona
będzie otrzymywać pomiędzy zakończeniem swojej kariery zawodowej a
osiągnięciem wieku emerytalnego:
- świadczenie będzie przysługiwać osobom pracującym w najtrudniejszych
warunkach, które nie mogą być w żaden sposób usunięte przez pracodawcę,
lub wykonującym prace, w której odpowiadają za bezpieczeństwo innych osób
i które jednocześnie wymagają największej sprawności psychofizycznej,
- będzie to system wygasający (nie obejmie osób, które rozpoczęły karierę
zawodową po 31 grudnia 1998 r.)
– w przyszłości bowiem preferowane będą ułatwienia w zmianie pracy, a nie
praca w warunkach potencjalnie szkodliwych dla zdrowia. Ustawa obejmie
jednak wszystkich tych, którzy pracę zawodową w warunkach szczególnych lub
o szczególnym charakterze podjęli przed wejściem w życie reformy
emerytalnej,
- w przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań jedynym kryterium przyznania
emerytury pomostowej są wskazania medyczne, nie polityczne czy
ekonomiczne.
Dlatego do uprawnionych zaliczać się będzie osoby wykonujące konkretne
prace, a nie całe grupy branżowe. Projekt ustawy był przedmiotem
konsultacji społecznych w trybie ustawowym oraz w Komisji Trójstronnej. Po
pół roku rozmów w KT nie doszło jednak do podpisania porozumienia,
ponieważ związki zawodowe chciały znacznego poszerzenia listy osób
uprawnionych, m.in. o: wszystkich nauczycieli, kolejarzy, muzyków
instrumentów dętych, prace na statkach żeglugi śródlądowej, przy
nieczystościach (śmieciach), prace kapitanatów portów i latarników,
kierowców tirów, ochroniarzy wewnętrznych służb ochrony, wielu kategorii
pracowników służby zdrowia mających kontakt z pacjentami, cywilną służbę
zdrowia w służbach mundurowych itd.
Związki chciały też, by system nie miał charakteru wygasającego, podczas
gdy rząd uważa, ze ludzie powinni zmieniać pracę, a nie pracować w
warunkach szczególnych aż stracą zdrowie. Ponieważ jednak decydują
obiektywne kryteria medyczne, a nie względy polityczne, rząd uzupełnił
pierwotną listę prac o te, co do których powoływani przez KT eksperci
medycyny pracy byli zgodni, że wykonywane są w warunkach szczególnych lub
z racji szczególnej odpowiedzialności za zdrowie i życie innych wymagają
odpowiedniej sprawności własnej.
Listę rozszerzono więc np. o prace w zimnym mikroklimacie oraz prace w
warunkach podwyższonego ciśnienia atmosferycznego, prace rewidentów
taboru, których zadaniem jest dopuszczenie do jazdy pociągów, kierowników
pociągów, funkcjonariuszy SOK, prace tancerzy zawodowych związane z bardzo
ciężkim wysiłkiem fizycznym, pracę mechaników odpowiedzialnych na lotnisku
za bezpieczeństwo samolotów.
Emerytura pomostowa – ile i kiedy?
Emerytura pomostowa wynosić będzie 100 proc. potencjalnej emerytury
(uwzględniającej też składki płacone do OFE), obliczonej dla osoby w wieku
60 lat i będzie waloryzowana według tych samych zasad co emerytury i renty
z FUS. Będzie można na nią przejść na pięć lat przed osiągnięciem wieku
emerytalnego (czyli w wieku 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn), w
niektórych przypadkach nawet na dziesięć lat przed osiągnięciem tego
wieku. Trzeba będzie jeszcze spełnić inne warunki – odpowiedni ogólny staż
ubezpieczeniowy (20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn), staż pracy w
warunkach szczególnych lub przy wykonywaniu pracy o szczególnym
charakterze przez co najmniej 15 lat. Z emerytury pomostowej będą mogły
skorzystać te osoby, które zostaną zgłoszone przez pracodawców. Nie jest
też ważne, czy ktoś jest w otwartym funduszu emerytalnym, czy też nie.
Większość kosztów finansowania emerytur pomostowych wziąłby na siebie
budżet państwa. Rząd chce jednak, by pracodawcy, odpowiedzialni za
tworzenie warunków pracy, współfinansowali emerytury pomostowe z
dodatkowych składek wynoszących 1,5% wynagrodzenia pracowników. Składki te
płacone byłyby od 2010 r. Dlaczego rząd proponuje dodatkowe świadczenie,
czemu odchodzi od zasady wcześniejszych emerytur? Ponieważ to oznacza
znaczne zmniejszenie emerytury.
W nowym systemie składki emerytalne zapisuje się na indywidualnych
kontach, a wysokość emerytury z ZUS liczyć się będzie dzieląc zbierany tam
kapitał przez liczbę lat, którą statycznie ktoś ma szanse przeżyć. Jeśli
wprowadzone zostaną emerytury pomostowe, to zgromadzony w ZUS kapitał
będzie waloryzowany, choć nowych składek emerytalnych nie będzie
przybywać. W efekcie ubezpieczony niewiele straci na wysokości swojej
emerytury.
Gdyby jednak utrzymać wcześniejsze emerytury, to zgromadzony w momencie
zakończenia kariery zawodowej kapitał musiałby wystarczyć na więcej lat.
Poza tym ubezpieczony straciłby na odsetkach. Tymczasem w końcowych latach
przed emeryturą zysk z odsetek jest największy. W efekcie każdy, kto
przechodziłby na wcześniejszą emeryturę, miałby bardzo niskie świadczenie.
Ile będą kosztowały emerytury pomostowe?
Według wyliczeń w Polsce jest 243,8 tys. osób, które:
- urodziły się po 1949 roku i przed 1985 rokiem,
- przed 1999 r. były zatrudnione w szczególnych warunkach/ szczególnym
charakterze,
- w 2008 r. były zarejestrowane w ZUS jako wykonujące pracę w
szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze,
- nie pracowały w zawodach dających prawo do emerytury górniczej.
Na podstawie danych z ZUS i Centralnego Instytutu Ochrony Pracy
Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej wyliczyło, ile będą kosztować
emerytury pomostowe. Przyjęto przy tym następujące założenia:
1. Wszystkie te osoby nie miały przerw w pracy. Oznacza to, że w pierwszym
roku wypłat emerytur pomostowych osoby takie mają już przynajmniej 10 lat
stażu pracy w szczególnych warunkach.
2. Uwzględniono ryzyko wcześniejszego przejścia na rentę lub śmierci w tej
grupie osób.
3. Założono, że wszystkie osoby, jeśli nie przejdą na rentę z tytułu
niezdolności do pracy ani nie umrą, osiągną wymagany do emerytury
pomostowej staż w warunkach szczególnych lub szczególnym charakterze
(czyli 15 lub 10 lat, w zależności od wykonywanej pracy lub zawodu).
4. Założono także, że przechodząc na emeryturę pomostową będą miały za
sobą pełną karierę zawodową.
5. Oszacowano, ile będzie kobiet w tej grupie.
6. Założono, że każda z tych osób będzie korzystać z systemu pomostowego,
gdy tylko minimalny wymagany wiek i staż pracy, w tym w warunkach
szczególnych, na to pozwolą, nikt zaś nie będzie pracował dłużej, dlatego
że dłuższa praca wpłynie pozytywnie na wysokość jego emerytury z
powszechnego systemu emerytalnego ani z powodu innych czynników.
7. Świadczenie liczone jest według średniej oczekiwanej długości życia dla
osoby 60-letniej i wypłacane każdemu z tej grupy do osiągnięcia wieku
emerytalnego.
Przy przyjętych założeniach koszty wprowadzenia ustawy o emeryturach
pomostowych ponoszone w latach 2009-2040 wyniosą około 12,7 mld zł w
wartościach realnych z 2007 r. (0,58% przeciętnego rocznego PKB w tym
okresie). W praktyce jednak mogą być niższe, jeśli okaże się, że ludzie
zmieniali bądź przerywali pracę, nie mają wymagane stażu lub zechcą
pracować dłużej.
Wydatki związane z wypłacaniem emerytur pomostowych będą początkowo
relatywnie niewielkie, następnie wraz ze wzrostem liczby uprawnionych do
nich osób będą rosnąć, a po roku 2026 zaczną maleć, w miarę jak większość
osób objętych emeryturami pomostowymi osiągnie wiek emerytalny i przejdzie
na emeryturę w powszechnym systemie. Średnio na emeryturę pomostową będzie
przechodzić 5-6 tys. osób rocznie, maksymalnie będzie to około 50 tys.
osób rocznie około 2030 r., a potem liczba nowych osób otrzymujących
emerytury pomostowe zacznie spadać.
Teraz projekt ustawy trafi do Sejmu.
Zdaniem strony rządowej z dniem 31 grudnia 2008 r. wygasają stare zasady
przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Prace nad systemem emerytur
pomostowych trwają od 10 lat, dwukrotnie przygotowano projekty ustaw,
które przekazano do konsultacji społecznych, jednak żadnemu rządowi nie
udało się skierować projektu do Parlamentu.
Powyższa informacja pochodzi ze strony internetowej Ministerstwa Pracy i
Polityki Społecznej
Kliknij i zobacz
również oficjalny komunikat po Radzie Ministrów z dnia 30 września 2008 r.
W dniu 30 września br. w resorcie pracy odbyła się burzliwa dyskusja o
emeryturach górniczych i przeróbkarzy
W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej rozmawiano
30 września br. na temat emerytur górniczych i utrzymaniu uprawnień
emerytalnych przeróbkarzy
Spotkanie w resorcie pracy trwało od godziny 11.00 do 13.30. Obrady
prowadziła wiceminister Agnieszka Chłoń-Domińczak. W trakcie obrad
poruszono wiele istotnych problemów. Jako jedna z pierwszych spraw, była
omawiana kwestia rozliczenia czasu pracy stałej i w pełnym wymiarze pod
ziemią w kontekście odbierania dni wolnych w innym miesiącu. W sytuacjach,
gdy odbiór dni wolnych następuje w miesiącu następnym brak jest wymaganych
dni do uznania pracy za stałą i wykonywaną w pełnym wymiarze czasu pracy i
powoduje to wyłączenie całego miesiąca z uprawnień do emerytury.
Pani A. Chłoń – Domińczak powiedziała, że rozumie problem i zostanie on
przeanalizowany. Związane z odpowiednim rozliczaniem i zaliczaniem innych
okresów pracy do pracy pod ziemią, takich jak np. dni chorobowych, opieki
nad dzieckiem oraz honorowego oddawania krwi, były również przedmiotem
obrad. Górnicze związki zawodowe stoją na stanowisku, że do czasu wejścia
nowej górniczej ustawy emerytalnej, a więc do pierwszego stycznia 2007
roku nie powinno się odrabiać dniówek chorobowych. Resort pracy ma
odmienne zdanie w tej sprawie.
Kolejnym kontrowersyjnym tematem, była sprawa uprawnień emerytalnych
pracowników przeróbki mechanicznej węgla. Przedstawiciele wszystkich
Górniczych Central Związkowych jednoznacznie opowiedzieli się za tym, aby
pracownicy przeróbki przechodzili na emerytury tak, jak dotychczas:
mężczyźni w wieku 55, natomiast kobiety w wieku 50 lat.
Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem przedstawił, Sławomir
Łukasiewicz - przewodniczący ZZ "PRZERÓBKA", który przypomniał, iż
rozchodzi się jedynie o utrzymanie tego, co dotychczas obowiązuje.
Wskazując, że strona rządowa w trakcie prac nad emeryturami pomostowymi
oświadczyła, że w przypadku uznania przez ekspertów medycyny i ochrony
pracy danej pracy za wykonywaną w warunkach szczególnych lub
szczególnym charakterze według nowej definicji przyjętej przez Zespół
Ekspertów, to powinna ona uprawiać do skróconego wieku wiek emerytalnego
takiego jaki, był dotychczas. Co w przypadku przeróbkarzy powinno
gwarantować przejście na emeryturę wcześniejszą (pomostową) w wieku 55 lat
życia w przypadku mężczyzn i 50 lat w przypadku kobiet.
Pani A.
Chłoń - Domińczak, zapewniła ze swej strony, iż zasięgnie opinii w tej
sprawie ekspertów reprezentujących stronę rządową. Równocześnie
oświadczyła, że do wszystkich zgłaszanych przez stronę związkową tematów
ustosunkuje się na piśmie.
KOMISJA TRÓJSTRONNA ZDECYDUJE O
POROZUMIENIU LUB NIEPOROZUMIENIU W SPRAWIE RZĄDOWYCH PO-PSL-MOSTACH
W środę 24 września br. na plenarnym posiedzeniu Komisji
Trójstronnej ma zostać podsumowany stan prac Zespołu Ekspertów Medycyny i
Ochrony Pracy oraz Zespołów Trójstronnej Komisji ds. ubezpieczeń
społecznych oraz ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, w obszarze
systemu emerytalnego.
W piątek 19 września br. wszystkie zespoły problemowe KT
próbowały ostatni raz uzgodnić obszary, w których się zgadzają. Szybko
jednak się okazało, że było to zadanie nad wyraz trudne. Strony nie
potrafiły nawet uzgodnić tego, co już wcześniej zostało uzgodnione.
Przykładowo w sprawie, która wydawała się już uzgodniona, a
mianowicie definicji pracy w szczególnym charakterze, nagle pracodawcy
oświadczyli, że nie zgadzają się z zaproponowaną przez stronę rządową
kompromisową definicją i oznajmili, że uzgodnienia dwóch stron nie mogą
być uznawane jako uzgodnienia całego zespołu.
Wielką kością niezgody stałą się sama filozofia ustawy o
emeryturach pomostowych, która zdaniem strony rządowej i pracodawców
zakłada, że świadczenia pomostowe mają być świadczeniami wygasającymi.
Ostatecznie ustalono, że strona rządowa prześle do
partnerów społecznych swe stanowisko w sprawie wyniku prac połączonych
Zespołów problemowych TK: ds. ubezpieczeń społecznych oraz ds. polityki
gospodarczej i rynku pracy, do którego organizacje społeczne przedstawią
swe stanowiska według określonego wzoru.
Treść tego wzoru wraz z uwagami naszej organizacji związkowej znajduje się
tutaj – kliknij i zobacz….
Poniżej przedstawiamy oficjalne Stanowisko OPZZ, które
zostało przesłane do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w temacie
podsumowania prac Zespołów Trójstronnej Komisji w zakresie emerytur
pomostowych. Jak można z niego wyczytać, to uwzględnia ono nasze zgłoszone
uwagi i wnioski, które dla porównania znajdują się wyżej. Tym samym
pozytywnie oceniamy współpracę z kierownictwem OPZZ w zakresie
współdziałania na rzecz obrony należnych nam uprawnień emerytalnych.
Stanowisko OPZZ w sprawie wyniku prac połączonych Zespołów problemowych TK
- kliknij i zobacz...
STAN PRAC NAD EMERYTURAMI (PO)MOSTOWYMI
Z ramienia OPZZ w charakterze eksperta strony związkowej, Sławomir
Łukasiewicz – przewodniczący Zarządu Krajowego ZZ „PRZERÓBKA”, aktywnie
uczestniczy w pracach Grupy Ekspertów Medycyny i Ochrony Pracy oraz
Zespołów Trójstronnej Komisji ds. ubezpieczeń społecznych oraz ds.
polityki gospodarczej i rynku pracy, w obszarze systemu emerytalnego.
Stan tych prac od momentu realizacji zalecenia z posiedzenia Prezydium TK,
które odbyło się w dniu 21 sierpnia 2008 r., a dotyczącego podsumowania
dotychczasowych wyników prac, przedstawia się następująco: Do dnia 10
września br. odbyły się 3 posiedzenia połączonych Zespołów oraz 1
spotkanie Grupy Ekspertów Medycyny i Ochrony Pracy, w której skład
wchodzili przedstawiciele desygnowani przez strony.
W dniu 2 września 2008 r. partnerzy społeczni dokonali podsumowania
dotychczasowych wyników prac przedstawiając swoje stanowiska. Odnosząc się
do stanowisk organizacji strona rządowa poinformowała, że w ramach
dalszych prac można przedyskutować kwestie zaliczenia do czynników ryzyka
pracy zmianowej w porze nocnej w ruchu ciągłym z precyzyjnym określeniem
pory nocnej. Ponadto zaproponowała nowy zapis definicji, która budziła
kontrowersje po stronie związków zawodowych. Ponieważ strona związkowa
uznała, ze propozycja musi być skonsultowana z ekspertami organizacji,
uzgodniono, że kwestie te zostaną ponownie przedyskutowane w gronie
ekspertów medycyny i ochrony pracy desygnowanych przez organizacje w dniu
4 września br.
W trakcie tego spotkania Sławomir Łukasiewicz, jako ekspert strony
społecznej z ramienia OPZZ zaapelował, aby zespół ekspertów medycyny i
ochrony pracy przedstawił ze swej strony stanowisko, w którym zawarta,
będzie sugestia, że emerytury wcześniejsze (pomostowe) nie mogą być z
założenia ustawowego świadczeniami wygasającymi, gdyż tak długo, jak w
środowisku pracy występują czynnika ryzyka determinowane zarówno siłami
natury oraz procesami technologicznymi, to tak długo muszą funkcjonować
uprawnienia emerytalne ograniczające aktywność zawodową pracowników
zatrudnionych w tych warunkach.
Pomimo poparcia tego apelu przez wszystkich pozostałych ekspertów ze
strony społecznej, to został on potraktowany przez przewodniczącą Zespołu
prof. dr hab. n. med. Danutę Koradecką, jako nie wchodzący w zakres
kompetencji prac Zespołu. Trudno jednak zgodzić się z takim stwierdzeniem,
gdyż jest ono po prostu pozbawione logiki. - Przecież, to nie kto inny
tylko eksperci medycyny i ochrony pracy wskazują dane czynniki ryzyka,
które mimo zastosowania środków profilaktyki technicznej, organizacyjnej i
medycznej, stawiają przed pracownikami wymagania przekraczające poziom ich
możliwości w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym stanowisku
– uważa Sławomir Łukasiewicz.
W dyskusji nad definicją pracy w szczególnym charakterze przedstawiciele
poszczególnych central związkowych zawnioskowali o przerwę celem ustalenia
swojego jednolitego stanowiska, które dotychczas było rozbieżne. W jej
trakcie wypracowana następująca propozycja wspólnej definicji.
„Prace w szczególnym charakterze są to prace wymagające
szczególnej odpowiedzialności lub szczególnej sprawności psychofizycznej,
których możliwość należytego wykonywania w sposób nie zagrażający
bezpieczeństwu publicznemu, zdrowiu lub życiu ludzkiemu, a także dobrom
społecznie ważnym, obniża się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na
skutek pogorszenia sprawności psychofizycznej związanego z procesem
starzenia się.”
Ustosunkowując się do tej propozycji prof. D. Koradecka stwierdziła, że
odbiega ona znacznie od dotychczasowych uzgodnień i zaproponowała
pozostawienie definicji prac w szczególnym charakterze w brzmieniu
przedłożonym 2 września 2008 roku. W atmosferze istniejących rozbieżności
strony rozstały się ustając, że w dniu 8 i 9 września odbędzie się
spotkanie połączonych Zespołów. Zgodnie z ustaleniami Zespoły przystąpiły
do dalszych rozmów w tych dniach. W ich trakcie dokonano analizy
wypracowanych przez grupę ekspertów propozycji w odniesieniu do definicji
prac w szczególnym charakterze oraz czynników ryzyka w szczególnych
warunkach pracy oraz przedstawionego Wykazu prac w szczególnym
charakterze, który zawiera 22 pozycje określające rodzaje prac.
Rozważano również wprowadzenie, do Wykazu prac w szczególnym charakterze z
dnia 4 września br., propozycji 18 rodzajów prac, zgłaszanych przez stronę
związkową a nieuwzględnionych ww. Wykazie. Uwzględniając sugestie strony
związkowej, strona rządowa zaproponowała następujące, nowe brzmienie
definicji prac w szczególnym charakterze:
Prace o szczególnym charakterze są to prace wymagające szczególnej
odpowiedzialności i lub szczególnej sprawności
psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób
niezagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym przede wszystkim zdrowiu
lub życiu innych osób, zmniejsza obniża się przed
osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek pogorszenia sprawności
psychofizycznej, związanej z procesem starzenia się.
Strona pracodawców nie wyraziła zgody na zastosowanie spójnika lub zamiast
i w definicji. Zgłoszono wniosek, aby przed ostatecznym przyjęciem tekstu
definicji przystąpić do przedyskutowania rodzajów prac wyspecyfikowanych w
Wykazie prac w szczególnym charakterze, który został przyjęty przez
uczestników spotkania. Dodatkowo, Jeremi Mordasiewicz – reprezentujący KPP
„Lewiatan” zaapelował, aby strona związkowa określiła jakie rodzaje prac w
szczególnym charakterze widzi w tym wykazie oraz zawnioskował, ażeby
przyjąć, że skrócony wiek emerytalny, będzie dla wszystkich uprawnionych
jedynie o 5 lat.
W odpowiedzi Sławomir Łukasiewicz – stwierdził, że rolą i zadaniem
związków zawodowych jest maksymalna obrona wszystkich dotychczasowych
uprawnień emerytalnych zarówno w zakresie ich nabywania, obliczania i
wypłacania, a propozycja skrócenie wieku emerytalnego jedynie do 5 lat
może być rozpatrywana w zakresie osób podejmujących pracę po 1 stycznia
1999 r., a więc po wejściu w życie ustawy reformującej system emerytalny w
Polsce. W państwie praw nie powinno się zmieniać „zasad gry w trakcie
gry”, czyli zasad nabywania uprawnień emerytalnych z tytułu pracy w
szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w trakcie ich
nabywania. Wnioskując, aby poważnie została rozpatrzona propozycja
wprowadzenia w życie tzw. „opcji zerowej”.
W trakcie wymiany zdań partnerzy uzgodnili 16 rodzajów prac zawartych w
Wykazie prac w szczególnym charakterze oraz przedyskutowali również sprawę
propozycji rodzajów prac nie wprowadzonych do projektu Wykazu prac w
szczególnym charakterze. W wyniku dyskusji ustalono, że strona rządowa
przeanalizuje swoje stanowisko w odniesieniu do następujących propozycji
strony związkowej:
• prace personelu medycznego oddziałów intensywnej opieki medycznej (OIOM)
i leczenie ostrych zatruć,
• prace artystów tancerzy,
• prace kolejarzy (SOKiści i inni).
Pozostałe pozycje nie uzyskały akceptacji organizacji pracodawców i strony
rządowej. W dalszej części przedstawiony został wykaz czynników ryzyka
wynikający z poprzednich dyskusji w ramach Zespołu Ekspertów Medycyny i
Ochrony Pracy:
1) w szczególnych warunkach determinowanych siłami natury:
a) prace pod ziemią;
b) prace na wodzie;
c) prace pod wodą;
d) prace w powietrzu;
2) w szczególnych warunkach determinowanych procesami technologicznymi
• prace w warunkach gorącego mikroklimatu;
• prace w warunkach zimnego mikroklimatu; • bardzo ciężka praca fizyczna;
• prace w warunkach podwyższonego ciśnienia atmosferycznego.
Wykaz ten został poszerzony w stosunku do projektu ustawy z 16 czerwca
2008 r. o „prace w powietrzu” oraz „prace w warunkach podwyższonego
ciśnienia atmosferycznego”.
Organizacje związkowe zaproponowały poszerzenie tego wykazu o następujące
czynniki:
a) prace w hałasie powyżej 90 dB,
b) prace fizyczne poza pomieszczeniami zamkniętymi,
c) prace w narażeniu na wibracje ogólne i miejscowe,
d) praca w narażeniu na pyły zwłókniające,
e) praca w narażeniu na substancje chemiczne,
f) praca zmianowa nocna.
Niestety powyższe propozycje nie uzyskały akceptacji organizacji
pracodawców i strony rządowej, ponieważ istnieją stosowne regulacje prawne
w tym zakresie. Mimo występujących rozbieżności partnerzy społeczni
zadeklarowali chęć podjęcia dalszych rozmów. Zaplanowano, że następne
spotkanie Zespołów TK ds. ubezpieczeń społecznych oraz ds. polityki
gospodarczej i rynku pracy odbędzie się w dniu 12 września br.
Partnerzy zaproponowali, aby porządek obrad obejmował zarówno zakres
podmiotowy jak i przedmiotowy.
1. Zakres podmiotowy projektu ustawy o emeryturach pomostowych:
• pracownicy OIOM, zatrucia,
• tancerze,
• kolejarze (SOKiści i inni),
• wygasające czy stałe,
• praca po dniu 31 grudnia 2008, pracownik czy ubezpieczony.
2. Zakres przedmiotowy projektu ustawy o emeryturach pomostowych:
• tryb ustalania stanowisk prac objętych emeryturami pomostowymi wraz z
trybem odwoławczym,
• finansowanie (składka),
• problem osób, które nie nabędą prawa do emerytur pomostowych –
rekompensaty,
• zasady ustalania wysokości świadczenia,
• tworzenie wykazu prac w szczególnych warunkach, na szczeblu niższym,
• zawieszalność świadczeń,
• wydłużenie okresu wypłacania emerytur pomostowych dla niektórych
rodzajów prac.
Ewentualnie przyjęte przez Zespoły ustalenia ww. kwestiach zostaną
przekazane Prezydium Trójstronnej Komisji do Spraw
Społeczno-Gospodarczych. W tzw. między czasie w dniu 10 września br.
obradowała Trójstronna Komisja, która w sprawach różnych postanowiła
przedłużyć prace nad projektem ustawy o emeryturach pomostowych do 19
września br. Przy okazji informujemy, że w temacie wzrostu wynagrodzeń na
2009 r. TK nie doszła do porozumienia.
Podczas prac połączonych Zespołów TK w dniu 12 września br. omówiono
zakres podmiotowy i przedmiotowy projektu ustawy o emeryturach
pomostowych. W jego trakcie okazało się, że strona rządowa twardo upiera
się, że świadczenia pomostowe mają być wygasające. Podnoszony przez stronę
związkową argument, że dopóki istnieć, będą czynniki ryzyka, to tak długo
muszą istnieć możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę w ogóle nie
przemawia dla strony rządowej. Wtórując w tym wygasającym zapędzi rządowi,
ekspert pracodawców oświadczył, iż fakt istnienia czynników ryzyka w danym
środowisku pracy wcale nie musi oznaczać jego negatywnego oddziaływania na
pracowników.
Jedynie przedstawicielka Związku Rzemiosła Polskiego zgodziła się ze
stanowiskiem związków zawodowych.
Jednakże mimo tego w tej kluczowej kwestii powstała totalna rozbieżność.
Kolejną „kością niezgody” stała się sprawa określenia, co dalej po 31
grudnia 2008 r., którą strona rządowa starała się pokrętnie wyjaśnić na
zasadzie mamienia stronę związkową zapisem zawartym w art. 42 projektu
ustawy, z którego wynika, że ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia
1948 r. a przed dniem 1 stycznia 1969 r. wykonującym przed dniem wejścia w
życie ustawy prace, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3, ( czyli
określonych w nowych wykazach rodzajów prac ) przysługuje emerytura
pomostowa, jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy ( i tu nie wiadomo o jaką
ustawę chodzi, czy o ustawę matkę, która weszła w życie 1 stycznia 1999
r., czy też o emeryturach pomostowych, która ma wejść życie 1 stycznia
2009 r. ) osiągnęli okres pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym
charakterze wymagany w przepisach ustawy o emeryturach i rentach z FUS do
nabycia prawa do emerytury w wieku niższym, niż 60 lat – dla kobiet i 65
lat – dla mężczyzn.
Na pozór można z tego brzmienia dojść do wniosku, że każda osoba, która
przepracowała w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze
określoną ilość lat, to zostaną one zaliczone do pracy w tych szczególnych
warunkach i charakterze. Nic jednak bardziej mylnego, bo zgodnie z pismem
jakie otrzymaliśmy z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że:
„Zgodnie z projektem osoba, która po dniu 31 grudnia 2008 r.
nie wykonywała nawet przez jeden dzień prac w szczególnych warunkach lub o
szczególnym charakterze w nowym rozumieniu (art. 5 ust. 1 pkt 6), nie
uzyska prawa do emerytury pomostowej, choćby przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy miała pełny wymagany staż pracy w warunkach
szczególnych lub w szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów
dotychczasowych (art. 3 ust. 6). Na podstawie projektowanych przepisów
przejściowych emeryturę pomostową uzyskałaby jedynie osoba, która będzie
posiadać pełny wymagany staż pracy w warunkach szczególnych w rozumieniu
nowych przepisów.”.
Omawiany były jeszcze 12 września br. pozostałe sprawy, dotyczące między
innymi: prac wykonywanych przez pracowników OIOM (tzw. ojonów),
tancerzy, kolejarzy (SOKiści i inni), tryb ustalania stanowisk prac
objętych emeryturami pomostowymi wraz z trybem odwoławczym, finansowania
emerytur pomostowych (składka), tworzenie wykazu prac w szczególnych
warunkach, na szczeblu niższym.
Natomiast z powodu przydługawego ustalania kolejnego posiedzenia
połączonych Zespołów KT, który mimo wydłużenia jego prac do dnia 19
września br., to jak później okazało spotka się tylko jeden – jedyny raz w
ostatnim dniu, czyli 19 września br. Gdy Sławomir Łukasiewicz –
reprezentant strony związkowej postanowił zaprotestować przeciwko takiemu
marnotrawieniu danego czasu i zawnioskował, aby wykorzystać go na robocze
spotkania branżowe np. w ramach Trójstronnych Zespołów, to pani Agnieszka
Chłoń-Domińczak - Podsekretarz Stanu w MP i PS z wielkim oburzeniem
stwierdziła, że ma już dojść mówienia tego samego w kółko.
Oznajmiając, że czas na dyskusje się musi skończyć i projekt ustawy musi
być skierowany jak najszybciej do Sejmu. Ponadto prowokatorskie wypowiedzi
przedstawiciela pracodawców z Business Centre Club, które ograniczały się
jedynie do określenia ile osób ma mieć prawo do emerytury pomostowe, i ile
mają one kosztować, spowodowały ostrą reakcję strony społecznej. Kiedy
atmosfera sięgała zenitu, to pani wiceminister raczyła przypomnieć, że o
ilości osób uprawnionych do emerytur pomostowych mają decydować względy
medyczny, a nie ekonomiczne. W miarę upływu czasu wiadome stawało się, że
nie uda się przedyskutować spraw związanych między innymi z:
• problemem osób, które nie nabędą prawa do emerytur pomostowych –
rekompensat,
• zasadami ustalania wysokości świadczenia,
• tworzeniem wykazu prac w szczególnych warunkach, na szczeblu niższym.
• zawieszalności świadczeń.
W tej sytuacji przedstawiciel strony związkowej, Sławomir Łukasiewicz
zwrócił uwagę, że oprócz tych nie omówionych jeszcze spraw wciąż pozostaje
konieczność ustalenia wszystkich proponowanych przez ekspertów strony
związkowej czynników ryzyka określających prace w szczególnych warunkach,
a w konsekwencji zaktualizowania wykazu prac wykonywanych w tych
warunkach. Jego zdaniem szanse na zwarcie kompromisu w ramach prac
połączonych Zespołów KT są znikome, gdyż strona rządowa i pracodawcy nie
chce słyszeć o wprowadzeniu tzw. opcji zerowej, ani o przyjęciu zasady, że
emerytury pomostowych nie będą świadczeniami wygasającymi. Wszystko zatem
wskazuje na to, że po zakończonych fiaskiem negocjacjach, po argumentach
merytorycznych przyjdzie czas na argumenty niezadowolenia społecznego,
których skalę i skutki trudno oszacować.
Red.
EMERYTURY POMOSTOWE: NIE MA
KOMPROMISU
W dniu 31 lipca 2008 r. odbyło się kolejne
posiedzenie połączonych zespołów problemowych Trójstronnej Komisji ds.
Społeczno-Gospodarczych ds. Ubezpieczeń Społecznych oraz Polityki
Gospodarczej i Rynku Pracy. Przedmiotem posiedzenia była dyskusja
dotycząca zakresu podmiotowego systemu emerytur pomostowych. Ponieważ w
tym zakresie nastąpiły poważne rozbieżności zdań strona związkowa
postanowiła zwrócić się do Prezydium Trójstronnej Komisji o wskazanie
kierunku dalszych prac na forum połączonych zespołów (strona związkowa
stoi w dalszym ciągu na stanowisku aby były to świadczenia me wygasające).
Postanowiono także przedłożyć na Prezydium Trójstronnej Komisji ds.
Społeczno-Gospodarczych informację o stanie prac nad systemem emerytur
pomostowych. Ze wstępnych informacji wynika, że posiedzenie Prezydium TK
planowane jest po 18 sierpnia br.
INFORMACJA O STANIE PRAC POŁĄCZONYCH ZESPOŁÓW
PROBLEMOWYCH TRÓJSTRONNEJ KOMISJI DS. UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH ORAZ
POLITYKI GOSPODARCZEJ I RYNKU PRACY
Połączone zespoły obradowały nad kwestiami
dotyczącymi projektowanych emerytur pomostowych w okresie od 2 czerwca do
31 lipca 2008 r. W tym czasie odbyło się dziesięć posiedzeń połączonych
zespołów. Połączone zespoły były wspomagane pracami Zespołu Ekspertów
Medycyny i Ochrony Pracy, w skład którego wchodzili eksperci desygnowani
przez wszystkie strony Komisji Trójstronnej a także osoby dodatkowo
zapraszane. Odbyło się sześć spotkań tego zespołu.
Prace zespołu ekspertów koncentrowały się na
definicji prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze, na
czynnikach ryzyka występujących w przypadku tych prac oraz na rodzajach
prac spełniających kryteria określone w proponowanych definicjach. W
trakcie prac połączonych zespołów:
1. Uzgodniono definicję prac w szczególnych
warunkach:
Prace w szczególnych warunkach są to prace
wykonywane w pełnym wymiarze czasu pracy, w szczególnych warunkach
środowiska pracy, determinowanych siłami natury lub procesami
technologicznymi, które mimo zastosowania środków profilaktyki
technicznej, organizacyjnej i medycznej stawiają przed pracownikami
wymagania przekraczające poziom ich możliwości ograniczony w wyniku
naturalnego procesu starzenia się jeszcze przed osiągnięciem wieku
emerytalnego w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym
stanowisku.
2. Zaproponowano określenie czynników ryzyka
występujących w przypadku prac w szczególnych warunkach;
Uzgodniono następujące czynniki:
Determinowane siłami natury:
• prace pod ziemią;
• prace na wodzie;
• prace pod wodą
• prace w powietrzu;
Determinowane procesami technologicznymi:
• prace w warunkach podwyższonego ciśnienia
atmosferycznego;
• prace w warunkach gorącego mikroklimatu;
• prace w warunkach zimnego mikroklimatu;
• bardzo ciężka praca fizyczna;
• prace związane z dużym obciążeniem statycznym
wykonywane w ekstremalnie wymuszonej pozycji ciała.
Co oznaczą w stosunku do pierwotnej propozycji
rządowej, rozszerzenie listy rodzajów prac o prace wykonywane w warunkach
podwyższonego ciśnienia atmosferycznego, w warunkach zimnego mikroklimatu
oraz prace w związane z dużym obciążeniem statycznym wykonywane w
ekstremalnie wymuszonej pozycji ciała.
Nie osiągnięto porozumienia w zakresie następujących
czynników:
• wykonywanie pracy poza pomieszczeniami
zamkniętymi;
• wykonywanie pracy w narażeniu na hałas;
• praca zmianowa nocna;
• praca w ekspozycji na wibrację miejscową i ogólną;
• praca w pyle zwłókniającym;
• praca w szkodliwych czynnikach chemicznych;
• praca w warunkach narażenia na promieniowanie
jonizujące oraz prace w warunkach narażenia na działanie pól
elektromagnetycznych w strefie zagrożenia.
3. Zaproponowano nowe brzmienie definicji prac o
szczególnym charakterze:
Prace o szczególnym charakterze są to prace
wymagające szczególnej odpowiedzialności i szczególnej sprawności
psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób nie
zagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu własnemu
i innych osób, zmniejszający się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na
skutek pogorszenia sprawności psychofizycznej, związanej z procesem
starzenia się.
Definicja ta nie została jednak uzgodniona.
Organizacje związkowe zgłosiły swoje propozycje modyfikacji tej definicji.
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
Prace o szczególnym charakterze są to prace związane
ze szczególną odpowiedzialnością lub wymagające szczególnej sprawności
psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób nie
zagrażający bezpieczeństwu publicznemu, zdrowiu lub życiu własnemu lub
innych osób, obniża się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek
pogorszenia sprawności psychofizycznej spowodowanego procesem starzenia
się.
NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Prace o szczególnym charakterze są to prace związane
ze szczególną odpowiedzialnością oraz wymagające szczególnej sprawności
psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób nie
zagrażający bezpieczeństwu publicznemu, zdrowiu lub życiu własnemu lub
innych osób, a także dobrom społecznie ważnym, obniża się przed
osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek pogorszenia sprawności
psychofizycznej spowodowanego naturalnym procesem starzenia się.
(definicja ze sprawozdania Zespołu Ekspertów z zakresu Medycyny Pracy ds.
Zweryfikowania Wykazów Rodzajów Prac w Szczególnych Warunkach oraz o
Szczególnym Charakterze z 2005 r.)
OGÓLNOPOLSKIE POROZUMIENIE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
Prace o szczególnym charakterze są to prace związane
ze szczególną odpowiedzialnością oraz wymagające szczególnej sprawności
psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób nie
zagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu własnemu
lub innych osób obniża się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek
pogorszenia sprawności psychofizycznej, spowodowanego procesem starzenia
się.
4. Dyskutowano nad wykazem prac o szczególnym
charakterze. W wykazie prac zaproponowano 21 pozycji (w porównaniu do 17
propozycji w propozycji rządowej), 8 pozycji uzgodniono, 3 pozycje
uzgodniono warunkowo, w przypadku 10 pozycji wystąpiły rozbieżności.
Ponadto strona związkowa, według stanu na dzień 30 lipca, zaproponowała 18
nowych pozycji, które nie zostały wprowadzone do wykazu. Połączone zespoły
nie odbyły jeszcze nad nimi dyskusji, zaprezentowane zostały argumenty
ekspertów stron.
W ramach zakresu podmiotowego systemu emerytur
pomostowych:
Strona rządowa zaproponowała rezygnację z warunku,
zgodnie z którym prawo do emerytury pomostowej przysługiwałoby
pracownikowi urodzonemu przed dniem 1 stycznia 1969 r. Opowiada się jednak
za utrzymaniem warunku wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o
szczególnym charakterze przed dniem 1 stycznia 1999 r.
Strona związkowa stanęła na stanowisku, że przy
określeniu zakresu podmiotowego ustawy o emeryturach pomostowych nie
powinny występować żadne ograniczenia datami urodzenia, czy podjęcia i
wykonywania pracy w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze.
Emerytury pomostowe - zdaniem strony związkowej - nie powinny mieć
charakteru wygasającego, o ile nie zostaną usunięte wcześniej szczególne
warunki pracy.
Strona pracodawców stoi na stanowisku, ze emerytury
pomostowe stanowią element starego systemu emerytalnego i powinny być
świadczeniem przejściowym, o wygasającym charakterze. Świadczenia te
powinny przysługiwać osobom urodzonym przed 1 stycznia 1969 r. Nie może to
być trwały element nowego systemu emerytalnego.
Pozostałe elementy sytemu, w szczególności zakres
przedmiotowy, nie były przedmiotem dyskusji połączonych zespołów. Z powodu
przedstawionej wyżej rozbieżności zdań w kwestii zakresu podmiotowego
proponowanych rozwiązań, strona związkowa zaproponowała przedstawienie
informacji o przebiegu prac połączonych zespołów Prezydium Komisji
Trójstronnej, z prośbą o wskazanie kierunku dalszych prac na forum
połączonych zespołów. Strony rządowa i pracodawców przystały na tą
propozycję.
CZYNNIKI RYZYKA UPRAWNIAJĄCE DO WCZEŚNIEJSZEJ
EMERYTURY
W dniach 17 i 19 czerwca br. Sławomir Łukasiewicz, jako ekspert z ramienia OPZZ
uczestniczył w
pracach Trójstronnego Zespołu Ekspertów Medycyny i Ochrony Pracy do spraw określenia czynników ryzyka
uprawniających do wcześniejszej emerytury. Przebieg oraz efekty tych
prac obrazują protokoły, które zamieszczamy poniżej. Widać z nich bardzo
wyraźnie, iż zdania ekspertów reprezentujących stronę społeczną
diametralnie się różniły od ekspertów z nadania strony rządowej. Za
kuriozalne należy uznać głosowania, w których stosunkiem głosów 8 za, 9
przeciw, przy 2 wstrzymujących się, rozstrzygano o tym, czy dany czynnik
ryzyka ma uprawniać do skróconego wieku emerytalnego, czy też nie.
Przecież nie spełniają one wymogu uzyskania bezwzględnej większości 50% +
1 głosów, i dlatego będziemy je kwestionować w ramach prac Trójstronnej
Komisji - zapowiada Sławomir Łukasiewicz.
Czego oczekujemy !?
Jak wiadomo do 10 czerwca br. trwają w zespołach
problemowych Trójstronnej Komisji ds. Społeczno - Gospodarczych prace nad
wypracowaniem kompromisu w sprawie uprawnień emerytalnych osób
zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.
Dlatego Zarząd Krajowy ZZ "PRZERÓBKA", skierował do OPZZ swe oczekiwania w
tym względzie.
Kliknij i zobacz - czego oczekujemy >>
PROJEKT OBYWATELSKI W SEJMIE
DRUK
SEJMOWY 150: NADZIEJA UTRZYMANIA WCZEŚNIEJSZYCH EMERYTUR PRZESZŁA DO PRAC W
KOMISJI
Prawie wszystko
na temat obywatelskiego projektu - tutaj...
Dziś mało kto
pamięta, iż to nasza organizacja związkowa, była inicjatorem
obywatelskiego projektu. Warto więc ten historyczny fakt przypomnieć, aby
wszystko było jasne.
Kliknij i zobacz:
- Nasze pismo w sprawie obywatelskiej inicjatywy
- Wystąpienie Branży OPZZ - patrz str. 2
- Przyjęcie naszej uchwały i apelu
Minister Pracy i Polityki Społecznej Jolanta Fedak do
10 czerwca br. wycofała projekt ustawy o emeryturach pomostowych z
konsultacji ze stroną społeczną
Do tego czasu połączone Zespoły Trójstronnej
Komisji do spraw ubezpieczeń społecznych oraz polityki gospodarczej
i rynku pracy mają wypracować konsensus w zakresie kompromisowego
kształtu ustawy o emeryturach pomostowych.
MP i PS zapewniło, iż dopiero po tej dacie,
ale nie wcześniej niż 16 czerwca br. przekaże stronie społecznej do
konsultacji projekt ustawy o emeryturach pomostowych.
Mamy nadzieję, że do tego czasu uda się
wypracować satysfakcjonujący wszystkie strony dialogu społecznego
upragniony konsensus.
Oto scany odpowiednich
dokumentów w tej sprawie:
Decyzja Prezydium Trójstronnej Komisji (21 maja 2008r.)
Pismo do związków zawodowych (23 maja 2008 r.)
Pismo do przedstawicieli pracodawców (23 maja 2008r.)
Gotowy projekt ustawy o emeryturach pomostowych
Projekt ustawy o emeryturach pomostowych, który 14 maja 2008 r.
trafił do partnerów społecznych i do uzgodnień międzyresortowych, został
przedstawiony podczas konferencji prasowej. Uzupełnieniem były wyniki
badań, dotyczących aktywizacji osób w wieku okołoemerytalnym.
-
Jest to realizacja zapowiedzi ustawowej, która byłą zapisana w prawie w
1998 r. Przedstawiony projekt realizuje złożoną wówczas obietnicę.
Emerytury pomostowe będą wypłacane osobom pracującym w najtrudniejszych
warunkach, które nie mogą być w żaden sposób usunięte przez pracodawcę,
lub wykonującym prace, w której odpowiadają za bezpieczeństwo innych
osób i która wymagają największej sprawności psychofizycznej –
powiedziała podczas konferencji Minister Jolanta Fedak.
- Nie
wszystkie osoby, które w myśl starych przepisów pracowały w tzw.
warunkach szczególnych, będą miały prawo do emerytury pomostowej. Rząd
chce, by to eksperci medycyny pracy, a nie urzędnicy lub politycy,
określali listę rodzajów prac, które są wykonywane w warunkach
szczególnych lub mają szczególny charakter.
Emerytura pomostowa będzie dodatkowym, poza systemem emerytalnym,
świadczeniem, które osoba uprawniona będzie otrzymywać pomiędzy
zakończeniem swojej kariery zawodowej a osiągnięciem wieku
emerytalnego. Emerytura ta będzie obliczana przez podzielenie podstawy
obliczenia emerytury z FUS, ustalonej w sposób określony w art. 25
ustawy o emeryturach i rentach z FUS, przez średnie dalsze oczekiwane
trwanie życia dla osoby w wieku 60 lat.
Na emeryturę pomostową będzie można przejść na pięć lat przed
osiągnięciem wieku emerytalnego (czyli w wieku 55 lat dla kobiet i 60
lat dla mężczyzn), w niektórych przypadkach nawet na dziesięć lat przed
osiągnięciem tego wieku.
Żeby przejść na emeryturę pomostową trzeba będzie jeszcze spełnić inne
warunki –odpowiedni ogólny staż ubezpieczeniowy (20 lat dla kobiet i 25
lat dla mężczyzn), staż pracy w warunkach szczególnych lub przy
wykonywaniu pracy o szczególnym charakterze - przez co najmniej 15 lat.
Większość kosztów finansowania emerytur pomostowych wziąłby na siebie
budżet państwa. Rząd chce jednak, by pracodawcy, odpowiedzialni za
tworzenie warunków pracy, współfinansowali emerytury pomostowe z
dodatkowych, niewielkich składek.
Rząd szacuje, że w latach, w których najwięcej osób przechodziłoby na
emeryturę pomostową, koszt tych świadczeń wynosiłby ok. 500 mln zł
rocznie. W przyszłości system emerytur pomostowych zastąpi odpowiedni
system planowania kariery zawodowej. Nikt bowiem nie powinien pracować
tak długo w warunkach szczególnych, by doznać uszczerbku dla zdrowia.
Chodzi o to, by ludzie po pewnym czasie zmieniali pracę i się
przekwalifikowywali.
Osoby, które nabędą do końca 2008 r. prawo do wcześniejszej emerytury
(tj. będą miały zarówno wiek, jak i staż pracy, który uprawnia do
otrzymania takiego świadczenia), będą mogły przechodzić na emeryturę
według starych zasad także po 2008 r. Nie ma więc konieczności składania
wniosków o przejście na emeryturę już teraz.
Dodatkowo osoby, które do końca 1998 r. spełniły wszystkie warunki
związane ze stażem pracy pozwalającym na przejście na wcześniejszą
emeryturę, mogą z tego uprawnienia skorzystać na mocy istniejących
przepisów.
- Problem wcześniejszych emerytur wiąże się ściśle z aktywizacją
zawodową osób w wieku okołoemerytalnym – stwierdziła Wiceminister
Agnieszka Chłoń-Domińczak. Dlatego Departament Analiz Ekonomicznych i
Prognoz zainicjował badania tego problemu. Podczas konferencji eksperci
przedstawili wyniki badań: „Dezaktywizacja osób w wieku okołoemerytalnym”
oraz „Sprawowanie opieki oraz inne uwarunkowania podnoszenia aktywności
w starszym wieku produkcyjnym”.
Opieka oraz inne uwarunkowania aktywności zawodowej osób w wieku
okołoemerytalnym
(
pobierz plik w .pdf)
WCZEŚNIEJSZE EMERYTURY: Przeróbkarze otwierają listę pomostówek
Pracownicy bezpośrednio zatrudnieni przy przeróbce mechanicznej węgla
oraz rud metali i ich wzbogacaniu - otwierają listę prac, która
uprawniać ma do emerytur pomostowych. Tak przynajmniej wynika z
poniedziałkowego wydania „Gazety Wyborczej” z dnia 10 marca br., która
„zdobyła dramatycznie skróconą listę zawodów, których przedstawiciele będą
mogli przechodzić na nową wcześniejszą emeryturę”.
Dla nas przeróbakrzy nie jest zaskoczeniem, że nasza praca otwiera tą
listę, gdyż bezspornie jest wykonywana w warunkach szczególnych, które
swego czasu „Trybuna Górnicza” skwitowała wymownym tytułem: „Raport GIG o
zagrożeniach: w przeróbce jak na ścianie”. Nasze jednak zdziwienie wciąż
budzi ciągłe posługiwanie się przez „GW” dodatkową informacją zawartą w
nawiasie (bez prac wykonywanych w górnictwie), która z założenia ma być z
pewnością pewnym wyjaśnieniem, ale niestety nim nie jest, a tym samym
powoduje tylko niepotrzebną dezinformację.
Domyślamy się, iż „GW” wyborczej chodzi o prace górnicze wykonywane pod
ziemią, a nie o to, że praca przy przeróbce ma być wykonywana nie w
górnictwie. To byłby w pewnym sensie absurd, gdyż zakłady przeróbcze są
nieodłącznymi elementami kopalń. Ich zadaniem jest wzbogacanie i
uszlachetnianie węgla, czyli jakościowe przystosowanie urobku surowego do
specyficznych wymagań odbiorców – klientów. Zadanie to jest realizowane w
ciągu technologicznym, przez który przechodzi w zasadzie cały węgiel
surowy. Nagromadzenie maszyn i urządzeń, ruch strumieni węgla i
wydzielanie odpadów, a także prowadzenie poszczególnych operacji
technologicznych, zarówno "na sucho", jak i w ośrodku wodnym, stwarza
określone zagrożenia dla pracujących w tych zakładach ludzi.
Nie powinno zatem nikogo dziwić, iż przeróbkarze otwierają listę rodzajów
prac, które przez ekspertów medycyny pracy są uznawane bezspornie za prace
wykonywane w szczególnych warunkach. Nas jednak nie interesują emerytury
pomostowe, a utrzymanie dotychczasowych uprawnień emerytalnych. Resort
pracy szacuje, że prawo do emerytur pomostowych, będzie miało tylko 130
tys. osób z liczby 1,07 mln osób, które według dotychczasowych zasad są
uprawieni do wcześniejszych emerytur.
Dlatego już dziś zapowiadamy, że dla obrony należnych nam uprawnień
emerytalnych, będziemy zmuszeni odwołać się do środka ostatecznego, jakim
jest - czynna i bezterminowa akcja strajkowa. Stoimy bowiem na stanowisku,
że dla pracowników zatrudnionych w zakładach przeróbki mechanicznej węgla
i rud oraz odsalania wód dołowych, uprawnienia te muszą być na stałe
utrzymane i nie powinny być zastępowane proponowanymi emeryturami
pomostowymi.
Powyższa zasada winna odnosić się również do pozostałych grup zawodowych
zatrudnionych w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze. Nie
chcąc jednak wypowiadać się za innych, domagamy się ich utrzymania dla
wszystkich pracowników zakładów przeróbczych na analogicznych zasadach jak
w przypadku pracowników zatrudnionych pod ziemią i na węglu brunatnym,
gdyż w zakresie szkodliwości i uciążliwości oraz zagrożeń ( za wyjątkiem
zagrożeń naturalnych ) nasza praca jest wykonywana bezpośrednio przy
produkcji węgla i rud oraz odsalaniu wód dołowych, a tym samym jest pracą
porównywalną. - I choć wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy w
górnictwie, to niestety – za pracę górniczą, jak na razie bynajmniej – nie
jest uznawana.
Poniżej przedstawiamy obecny wykaz rodzajów pracy uprawniających do
emerytur pomostowych wraz z porównaniem go z tym, który poprzedni rząd
koalicyjny PiS i Samoobrony proponował na poziomie kwietnia roku 2007.
Niepokojące jest jednak to, że obecny rząd PO i PSL przy każdej okazji
podkreśla rangę dialogu społecznego i swoją wolę w jego prowadzeniu, ale
swoimi działaniami w rzeczywistości temu zaprzecza.
Nie po raz pierwszy, a jak uczy historia i zapewne nie po raz ostatni,
partnerzy społeczni dowiadują się z prasy, jaki kolejny bigos ugotowali
rządzący społeczeństwu, a ściśle mówiąc tej części społeczeństwa, która
przez długie lata pracowała i nadal pracuje w najtrudniejszych warunkach.
Można to skwitować słowami:
„Jak rząd mówi, że chce prowadzić dialog,
to znaczy, że tylko mówi”.
Kto będzie miał pomostówkę?
Tylko osoby urodzone w latach 1948-68.
Oto wykaz rodzajów prac przygotowany przez ekspertów medycyny pracy:
1. Bezpośrednio przy przeróbce mechanicznej węgla oraz rud metali i ich
wzbogacaniu (bez prac wykonywanych w górnictwie).
2. Prace udostępniające i eksploatacyjne związane z urabianiem minerałów
skalnych.
3. Bezpośrednio przy produkcji koksu w bateriach koksowniczych i
sortowanie koksu.
4. Przy wypychaniu koksu z baterii koksowniczych.
5. Bezpośrednio przy produkcji materiałów formierskich i
izolacyjno-egzotermicznych używanych w odlewnictwie i hutnictwie.
6. Przy ręcznym załadunku i wyładunku pieców komorowych wyrobami
ogniotrwałymi.
7. Przy ręcznym załadunku i rozładunku wyrobów ceramicznych na wózki
piecowe.
8. Przy formowaniu wyrobów ogniotrwałych przy użyciu ręcznych narzędzi
wibracyjnych.
9. Przy ręcznym formowaniu, odlewaniu, czyszczeniu i szkliwieniu wyrobów
ceramicznych.
11. Na statkach żeglugi morskiej.
12. Na morskich platformach wiertniczych.
13. Na urządzeniach wiertniczych bezpośrednio przy poszukiwaniu złóż ropy
naftowej i gazu ziemnego.
14. Przy obróbce odwiertów w górnictwie otworowym: ropy naftowej, gazu
ziemnego, siarki.
15. Przy obsłudze urządzeń wiertniczych w górnictwie otworowym siarki.
16. Spawanie łukowe i cięcie termiczne w pomieszczeniach o bardzo małej
kubaturze z utrudnioną wentylacją (podwójne dna statków, zbiorniki, rury
itp.).
17. Malowanie, nitowanie i montowanie elementów wyposażenia w
pomieszczeniach o bardzo małej kubaturze z utrudnioną wentylacją (jak
wyżej).
18. Wewnątrz cystern, kotłów i zbiorników po substancjach niebezpiecznych.
19. Przy ręcznym układaniu asfaltu.
20. Bezpośrednio przy obróbce mokrych skór.
21.Bezpośrednio przy ręcznej ścince drzew przenośną pilarką z piłą
łańcuchową.
22. Nawigatorzy na statkach morskich i promach pasażersko-towarowych oraz
piloci morscy.
23. Operatorzy reaktorów jądrowych.
24. Kontrolerzy ruchu lotniczego.
25. Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych.
26. Kierowcy autobusów, trolejbusów oraz motorniczowie tramwajów w
transporcie publicznym.
27. Kierowcy samochodów przewożących ładunki niebezpieczne (ładunki
wybuchowe, łatwopalne, toksyczne).
28. Operatorzy przy obsłudze i nadzorze bloków energetycznych
wytwarzających energię elektryczną i cieplną.
29. Dyspozytorzy bezpośrednio sterujący procesami technologicznymi
mogącymi stwarzać nadzwyczajne zagrożenie dla środowiska lub
bezpieczeństwa publicznego.
30. Bezpośrednio zatrudnieni przy produkcji materiałów wybuchowych,
środków strzałkowych, wyrobów pirotechnicznych oraz ich konfekcjonowaniu.
31. Członkowie zespołów reanimacyjnych pogotowia ratunkowego.
32. Członkowie zawodowych ekip ratownictwa (chemicznego, górskiego oraz
górnictwa otworowego).
33. Pracownicy zakładowych straży pożarnych biorący udział w akcjach
ratowniczych.
34. Monterzy napowietrznych przesyłowych linii energetycznych zatrudnieni
bezpośrednio przy usuwaniu awarii.
35. Personel medyczny oddziałów intensywnej opieki medycznej,
anestezjologii i ostrych zatruć w bezpośrednim kontakcie z pacjentami.
36. Personel medyczny w zespołach operacyjnych dyscyplin zabiegowych.
37. Pracownicy domów pomocy społecznej i placówek opieki zdrowotnej
związanych z bezpośrednią opieką nad nieuleczalnie i przewlekle chorymi,
umysłowo upośledzonymi, dorosłymi i dziećmi.
Oto wykazy prac z roku 2007 proponowane za rządów PiS i
Samoobrony:
|