Komitet obywatelskiej inicjatywy ustanowienia emerytur stażowych złożył w dniu 30 września br. w Sejmie RP projekt ustawy wraz z 235 tys. podpisami poparcia pod projektem tej stawy. Podobny projekt obiecał prezydent Andrzej Duda, ale przez ponad 6 lat ze swej obietnicy się nie wywiązał i do tej pory ów projekt nie ujrzał światła dziennego.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom akcji zbierania podpisów poparcia pod projektem ustawy, który ma ustanowić w Polsce emerytury stażowe. Przypomnijmy, że już 5 lipca br., jako ZZ „PRZERÓBKA”, oświadczyliśmy, że pomimo faktu, iż ów projekt oraz cała inicjatywa obywatelska wydłuża w czasie ustanowienie obiecanych i zapisanych emerytur stażowych w dwóch umowach programowych zawartych przez Prezydenta RP i Przewodniczącego NSZZ „Solidarność”, o czas 3 miesięcznego zbierania podpisów poparcia pod tym projektem ustawy, to jednakże aktywnie włączamy się w ich zbieranie oraz zadeklarowaliśmy swą gotowość do propagowania całej akcji.
W trakcie, której niestety było wiele niespełnionych zapowiedzi jej prowadzenia w Radiu i Telewizji przez rzecznika prasowego NSZZ „Solidarność”, a także zamieszanie wokół rejestracji komitetu inicjatywy obywatelskiej, które spowodowało tygodniowe opóźnienie rozpoczęcie całej akcji z 30 czerwca br. na 6 lipca br. I Stąd błędnie przyjęto datę zakończenia zbierania podpisów poparcia pod projektem ustawy na 6 października br. zamieszczonej na stronie internetowej poświęconej akcji zbierania podpisów poparcia pod obywatelską inicjatywą ustawodawczą wprowadzającą do sejmu projekt ustawy o tzw. emeryturach stażowych: https://emeryturazastaz.pl/#gdzie-zbieramy-podpisy
O czym informowaliśmy i dzięki czemu wielu się zmieściło w terminie.
Ważne pytanie: Czy Solidarność prowadziła już rozmowy z parlamentarzystami?
– Te rozmowy prowadzone są od kilku lat. W 2015 roku, gdy podpisaliśmy umowę programową z ówczesnym kandydatem PiS-u na prezydenta – Andrzejem Dudą, to wtedy zawarte już w niej były emerytury stażowe. Ale potem politykom PiS-u coś się zmieniło. Dlatego my ego tematu nie odpuszczamy. Jeśli nie chcą zrobić tego politycy, to musi to zrobić Solidarność. Uczestniczyliśmy już w inicjatywach dotyczących wolnego w Święto Trzech Króli, czy handlu w niedziele. I wówczas zostało to przeprocedowane w stu procentach. Dzisiaj te ustawy obowiązują w naszym kraju, z lepszym lub gorszym skutkiem. Jestem przekonany, że ta inicjatywa także zostanie dopełniona do końca i politycy pochylą się nad tym, jakże ważnym problemem – dodał przewodniczący Komisji Krajowej.
Podpisy są nadal zbierane w całej Polsce, ale dziś mija termin na złożenie wymaganej liczby w Sejmie. Zgodnie z wymogami formalnymi wystarczyło zebrać 100 tys., ale nas to nie zadowalało. Dlatego chcemy zbierać dalej. Złożone dziś podpisy pozwalają nam na to, żeby procedura w Sejmie mogła się rozpocząć – powiedział Piotr Duda na konferencji prasowej przed budynkiem Sejmu RP.
Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” podkreślił, że emerytury stażowe powinny być elementem Polskiego Ładu. – Niestety tak się nie stało. A emerytury stażowe są niezwykle ważne dla nas, dla Solidarności, stąd nasza inicjatywa obywatelska. Emerytury stażowe są dopełnieniem całego systemu emerytalnego w Polsce. Dajemy pracownikowi wybór. Wiemy, że w Sejmie będzie złożony też prezydencki projekt o emeryturach stażowych. Mam nadzieje, że oba projekty będą w Sejmie szybko procedowane. Tak jak cieszymy się z emerytur stażowych dla górników, policjantów, czy strażaków, tak chcemy emerytur stażowych dla wszystkich pracowników, którzy mają wypracowany odpowiedni kapitał i staż pracy – wyjaśniał Piotr Duda.
Projekt ustawy dotyczący emerytur stażowych został złożony 18 czerwca u Marszałek Sejmu Elżbiety Witek. Na zebranie 100 tys. podpisów Komitet Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej miał czas do 30 września. Projekt obywatelski zakłada, że jedynym progiem, by przejść na emeryturę, jest uzbieranie minimalnego kapitału, a minimalny kapitał będzie oscylował na poziomie minimalnej emerytury w danym roku.
Co dalej z projektem?
Jeśli projekt został prawidłowo wniesiony Marszałek Sejmu kieruje go na pierwsze czytanie w Sejmie. Zawiadamia się o tym pełnomocnika Komitetu.
W przypadku, kiedy istnieje uzasadniona wątpliwość co do prawidłowości złożenia wymaganej liczby podpisów obywateli Marszałek Sejmu nie później niż w terminie 14 dni od dnia wniesienia projektu zwraca się do Polskiej Komisji Wyborczej o stwierdzenie, czy została złożona wymagana liczna podpisów. Komisja ma na sprawdzenie 21 dni.
Jeśli po sprawdzeniu liczba prawidłowo złożonych podpisów jest mniejsza niż wymagane 100 000, Marszałek Sejmu odmawia nadania biegu projektowi ustawy.
Pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy przeprowadza się w terminie 3 miesięcy od daty wniesienia projektu ustawy do Marszałka Sejmu, a więc licząc od 30 września 2021 r. to jeszcze w tym roku musi się odbyć pierwsze czytanie.
W pracach nad projektem ustawy Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej reprezentuje przedstawiciel lub osoba uprawniona do jego zastępstwa. Przedstawiciel ma prawo brać udział w pracach Sejmu i Senatu nad projektem ustawy.
Pewna praca zatem została wykonana i teraz czekamy, ale czekamy w działaniu.
Jak wiadomo w Sejmie RP jest są już złożone 2 projekty ustaw (PSL i Razem), które zakładają wprowadzenie emerytur stażowych. Wszystkie one są tzw. półkowymi, gdyż leżą na półkach sejmowych i czekają na ich rozpatrzenie. O tym zaś, czy i kiedy będą one procedowane decyduje Marszałek Sejmu RP, który zgodnie z art. 10 Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. uchwalającej Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.2012.0.32) posiada następujące kompetencje:
Art. 10. Zadania Marszałka Sejmu.
1. Marszałek Sejmu:
1) stoi na straży praw, godności i powagi Sejmu,
2) reprezentuje Sejm,
3) zwołuje posiedzenia Sejmu,
4) przewodniczy obradom Sejmu,
5) czuwa nad tokiem i terminowością prac Sejmu i jego organów,
6) kieruje pracami Prezydium Sejmu i przewodniczy jego obradom,
7) zwołuje Konwent Seniorów i przewodniczy jego obradom,
8) nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym oraz wnioskom organów państwa skierowanym do Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu,
8a) nadaje bieg dokumentom przedkładanym w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
8b) nadaje bieg petycjom złożonym do Sejmu,
9) prowadzi sprawy z zakresu stosunków z Senatem,
10) prowadzi sprawy z zakresu stosunków Sejmu z parlamentami innych krajów,
10a) prowadzi sprawy z zakresu stosunków Sejmu z instytucjami oraz innymi organami Unii Europejskiej,
11) przedstawia okresowe oceny wykonania przez organy administracji państwowej obowiązków wobec Sejmu i jego organów oraz posłów; wnioski w tym zakresie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów, prezydiom komisji sejmowych oraz posłom,
12) udziela posłom niezbędnej pomocy w ich pracy, w tym czuwa nad wykonaniem wobec posłów przez organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz inne jednostki organizacyjne obowiązków określonych w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora,
13) sprawuje pieczę nad spokojem i porządkiem na całym obszarze należącym do Sejmu oraz wydaje stosowne zarządzenia porządkowe, w tym o użyciu w razie konieczności Straży Marszałkowskiej,
14) nadaje, w drodze zarządzenia, statut Kancelarii Sejmu,
15) ustala projekt budżetu Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych i Prezydium Sejmu, oraz nadzoruje jego wykonanie,
16) powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych,
17) powołuje i odwołuje zastępców Szefa Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu opinii Szefa Kancelarii Sejmu,
18) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.
2. Marszałek Sejmu wykonuje także inne zadania przewidziane w Konstytucji i w ustawach.
3. Marszałka Sejmu w zakresie przez niego określonym zastępują wicemarszałkowie Sejmu.
Nas interesują najbardziej dwa zadania Marszałka Sejmu RP, wymienione w ust. 1 art. 10 w pkt 8 i 8b, czyli kompetencja nadawania biegu inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym oraz wnioskom organów państwa skierowanym do Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, a także nadawania biegu petycjom złożonym do Sejmu RP. Dlatego zwracamy się do wszystkich ludzi dobrej woli o masowe pisanie PETYCJI do Marszałek Sejmu RP, której treść proponowaną przedkładamy poniżej w celu jej skopiowania i wklejenia specjalnym formularzu udostępnionym w Systemie Informacyjnym, który służy do przesyłania korespondencji elektronicznej do Sejmu i jego organów oraz Kancelarii Sejmu.
Tutaj link do tego formularza: https://sejm.gov.pl/sejm9.nsf/contact.xsp
Po jego otwarciu w rubryce „Temat listu” (pole to jest obowiązkowe) wpisujemy:
Petycja w sprawie pilnej konieczności nadania biegu inicjatywą ustawodawczym skierowanym do Sejmu w sprawie ustanowienia emerytur stażowych 35/40.
Z kolei w rubryce „Adresat” (obowiązkowa) rozwijamy listę i wybieramy pierwszą pozycję, czyli „Marszałek Sejmu”, a następnie w rubryce „Treść listu” wklejamy naszą „Petycję…”. Wpisujemy nasze dane i zaznaczamy, że jesteśmy „osoba indywidualna” i zjeżdżamy na sam dół oraz klikamy w opcję „Wysyłanie listu”.
Uwaga: W przypadku trudności z przesłaniem korespondencji jest opcja jego przesłania w formie wiadomości e-mailem na adres listy@sejm.gov.pl
Oto treść naszej proponowanej „Petycji…”:
Z całą zatem mocą domagamy się spełnienia wciąż niezrealizowanego postulatu 14 z sierpnia 1980 roku, przywołując jego oryginalne brzmienie zapisane na słynnych drewnianych tablicach:
Jeżeli Pani Marszałek Sejmu RP oraz inni parlamentarzyści uwierzyli kłamliwej indoktrynacji społecznej, że emerytury stażowe będą głodowe, to zapewniam Panią Marszałek Sejmu RP, iż jest to zwykła nieprawda, a także ostrzegam, iż jako osoba o długoletnim stażu pracy wyrażam pełną gotowość do podjęcia strajku głodowego, aby udowodnić, że emerytury stażowe z pewnością w moim i każdy innym przypadku ubezpieczonych legitymujących się długoletnim stażem pracy, nie będą emeryturami głodowymi, a pożądanymi”.
Red.